Tubantia
Laurien van Ulzen – 13 nov. 2019
LOSSER – De nieuwe verkeerssituatie op de kruising van de Gronausestraat-Raadhuisstraat in Losser baart de Losserse dorpsraad zorgen. Door het ontbreken van zebrapaden is er volgens hen geen fatsoenlijke oversteekplaats meer. „Het is een kwestie van tijd voor de eerste persoon hier van de sokken wordt gereden.”
De kruising bij de parkeerplaats van supermarkt Jumbo is sinds enkele weken weer (deels) toegankelijk voor verkeer, na de herinrichting als onderdeel van het Centrumplan Losser. Maar bij de dorpsraad komen veel klachten van inwoners binnen, zegt voorzitter Harry Bloemen. „Het is een belangrijk oversteekpunt in Losser, vooral voor winkelend publiek en dan ook kinderen. Of mensen nou vanaf Wolters naar de parkeerplaats van de Jumbo lopen of vanaf bakker Dust, ze moeten de Gronausestraat of de Raadhuisstraat oversteken.”
Waar de situatie voorheen nog drie zebrapaden kende, twee op de Gronausestraat en één op de Raadhuisstraat, ontbreken deze op het vernieuwde kruispunt. „Heel gevaarlijk”, zegt Bloemen. „Oversteken gebeurt dan compleet willekeurig. Hoe moeten kinderen voorzichtig kunnen oversteken als daar geen aangewezen plaats voor is?”
Volgens Mark Slooijer, projectleider van het centrumplan Losser, is er een goede reden om de zebrapaden niet terug te brengen. „In de nieuwe situatie wordt het doorgaande verkeer om het centrum heen geleid, in plaats van door het centrum heen. Het centrumgedeelte van de Gronausestraat, tussen De Fakkel en de Maria Geboortekerk, krijgt bovendien ook echt de uitstraling van een centrum. Dat deel van de Gronausestraat wordt dus echt een stuk rustiger dan voorheen.”
De maximumsnelheid blijft op de Gronausestraat echter wel 50 kilometer per uur. „We hebben gekeken of we het centrumdeel konden verlagen naar 30 kilometer per uur, maar dat bleek niet haalbaar vanwege de busroutes die door het centrum leiden. Een verlaging van de snelheidslimiet zou de bustijden in de weg zitten.” En dat is volgens Bloemen nou precies het punt. „Als het nou een stadserf zou zijn met een maximumsnelheid van 15 kilometer per uur, dan snap ik het. Maar als er nog steeds 50 kilometer per uur gereden kan worden, dan moet je voetgangers beschermen.”
Toch zal het volgens Slooijer niet vaak voorkomen dat automobilisten met 50 kilometer per uur over de kruising razen. „Je moet daar sowieso al stoppen om voorrang te verlenen aan verkeer vanuit de Muchteweg of de Raadhuisstraat en er zit ook een drempelplateau.”
Bovendien biedt een zebrapad sowieso niet de uitkomst, stelt Slooijer. „In de praktijk worden de regels van zebrapaden slecht nageleefd. Ze geven een gevoel van schijnveiligheid, waardoor voetgangers niet opletten als ze oversteken en automobilisten ze soms niet, of te laat, zien. Zonder zebrapad letten voetgangers beter op tijdens het oversteken en gebeuren er dus minder ongelukken.” Bloemen is het daar niet mee eens. „Dat is omgekeerd redeneren. Dat regels niet worden nageleefd betekent niet dat je ze dan maar moet afschaffen.”
Video